Frågor om styrketräning

Oavsett om du har tränat styrketräning en längre tid nu eller precis har börjat, så finns det alltid vissa frågor som man funderar på, och skulle vilja veta svaren på.

Här ska jag försöka ge svar på några vanliga styrketränings frågor.

Ska jag träna styrketräning på morgonen eller på kvällen?
Här finns det inget rätt eller fel svar på denna fråga. Den bästa tiden på dagen att träna styrketräning är när du känner dig piggast.
Vissa folk är morgon människor och andra är kvälls.
Beroende på ditt dagliga arbete eller skola kanske har du tid på morgonen.
Om så är fallet, föreslår jag starkt att du blir en morgon person. Det kanske är så att du kanske vill gå till sängs tidigt för att få tillräckligt med sömn och återhämta sig från dagen innan.
Om du tränar vid ett offentligt gym, titta då på fördelarna med att träna styrketräning på morgonen: färre människor på gymmet, vilket innebär att du kan använda de flesta av träningsredskapen utan att väntan. Det innebär också, när du kommer hem på kvällen har du mer tid för dig själv. Ytterst är det så att den bästa tiden på dagen att träna, är ditt beslut, och ditt bara. Kom ihåg, det finns ingen ursäkt för att inte träna.

Kan jag träna styrketräning varje dag?
Nej, du ska alltid se till att du tar och vilar en dag eller två i veckan.
Som gör att muskelvävnaden hinner reparera sig och för kroppen att ta igen sig. Kom ihåg att du inte bygger upp din kropps muskler på gymmet, utan det gör du när du vilar.
Jag rekommenderar normalt att du gör styrketräning 5 till 6 dagar i veckan. Se dock till att du variera övningarna varje påföljande dag.
Till exempel, på måndagar, onsdagar och fredagar kan du träna: armhävningar, knäböj, pull-ups, mm. På tisdagar, torsdagar och lördagar, triceps dips, situps mm du förstår säkert poängen.

Hur många reps i varje rutin ska jag göra?
Det finns inget bestämt antal reps som man ska eller inte göra det är beroende på vad du vill åstadkomma. Om du försöker få stora muskler (bulka upp), bör du göra färre reps och tyngre vikter, och om du vill få smidiga och trimmade muskler, bör din tränings rutin bestå av lägre vikter och mera reps. Ett råd, när du tränar plocka då inte bara upp en vikt vilken som helst, tänk på att den ska utmana dig.

Hur många uppsättningar av varje träningsövning ska jag göra?
Allt beror på din nivå. Om du är nybörjare bör du fokusera mer på att utföra övningarna på rätt sätt, snarare än att ha ett mål för ett visst antal uppsättningar. När du har tränat styrketräning konsekvent för två veckor eller så, ska du nu ha byggt upp lite uthållighet som gör att du kan träna ännu mer. Det ultimata antalet uppsättningar beror på graden av intensitet i ditt träningspass. I slutändan, så länge du känner att du själv ha gått utanför din komfortzon, så kommer du få resultat från din styrketräning.

Jag har alltid ont efter min styrketräning, är det okej?
Svaret är, det beror på. Du ska lyssna på din kropp och använd ditt sunda förnuft (omdöme). Oavsett om du lyfter vikter på gymmet eller tränar hemma, så måste du vara lyhörd för vad din kropp säger dig, för att undvika träningsrelaterade skador.
Så till exempel om den ömhet du känner kan beskrivas så som: Igår var jag och tränade några hantelcurl och nu är mina biceps ömma. Det är en bra typ av ömhet. I motsats till en dålig slags ömhet skulle kunna beskrivas som: jag gjorde några knäböj för tre dagar sedan, och jag har fortfarande ont i ett av mina knän. Håll ett vakande öga på hur väl du utför dina styrkeövningar.

Jag hoppas att svaren var till hjälp.
Om du tvivlar på hur mycket framsteg du kan göra genom att träna styrketräning hemma, så sluta med det. Det finns massor av styrketräningsövningar som du kan göra i bekvämligheten av ditt hem, och ändå uppnå den kropp du önskar.
Och om du gillar utomhus träning som jag gör, så hoppas jag att du får göra mer av dem. Lycka till!