Att träna magen när man är tjock

Det kan vara både svårt och extremt jobbigt att träna magen när man är tjock. Med tjock menar jag allt från att vara kraftigt överviktig till att ha en stabil ölmage. De största problemen är inte motivationen eller svaga magmuskler.

Det största problemet är oftast att fettet är i vägen så att man inte kan göra magövningen rätt eller så att man bara kan göra halva magövningen innan det tar stopp. Både bland tjockisar och nybörjare finns dock missuppfattningar om varför man tränar magen.

Du ska främst träna magen för att bygga magmuskler. Men som tjockis bör man mest satsa på att bränna fett och gå ner i vikt istället för att få större magmuskler.Ett tips är att du både kan träna magen och träna så att du bränner fett. Det bästa för viktnedgång är självklart att sköta kosten bra, exempelvis med en bra diet. Men när du är på gymmet eller på väg till gymmet kan du passa på att köra någon typ av konditionsträning.

Konditionsträningen bränner fett och kan till exempel vara att gå, jogga lite lätt eller cykla. Både till gymmet och i gymmet som uppvärmning inför styrketräningen.

Gör så här:
» Gå eller cykla till gymmet från och med nu, även om det tar 30-40 minuter.
» Innan du börjar gymma så kan du antingen köra träningscykel eller gå eller jogga på löpbandet. Gör det så länge du känner för det. Helst så länge du orkar.

I början kanske du till exempel orkar cykla i fem minuter. Sen orkar du mer och mer efter varje pass som går. Till slut kanske du orkar cykla i en halvtimme, vilket bränner en hel del fett.

Till huvudsaken då – att träna magen. Går det bara att köra t.ex. halva situps innan du inte kommer längre så gör du det. Kör så många halva situps du orkar och ta lite vikt när du klarar många repetitioner. Med tiden när du bränner fett, blir starkare och vigare så kommer du klara av att göra hela eller nästan hela situps.

Begränsa dig dock inte bara till situps. Träna magmaskiner, andra magövningar och den övriga kroppen också. Kör styrketräning för armar, rygg, ben, bröst och axlar när du ändå är och tränar magen på gymmet. Då bränner du inte bara fett och får en stark mage, utan då får du också en stark kropp.

Sammanfattning:
Cykla, promenera eller jogga minst lika mycket som du kör styrketräning. För dig är nämligen viktnedgången och att få bort fettet det viktigaste du kan göra. Magträningen är bara ett tillägg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *