Annorlunda träning

Prova många olika aktiviteter tills du känner att du hittat rätt. Våga prova annorlunda saker det gäller inte minst om du vet med dig att du har lätt för att bli uttråkad av att träna en och samma sak under en längre tid, eller om du känner att du hittills aldrig hittat någon träningsform som du verkligen gillar. Här är några exempel på några nya träningsformer samt lite mer udda träningsformer som vunnit i popularitet på senare år och därmed går att träna i stort sett över hela landet:

Capoeira

Vad det är En brasiliansk ”kampsport” som är betydligt friare jämfört med exempelvis karate och andra asiatiska kampsporter. Kreativitet och personlig anpassning prioriteras framför att träna vissa bestämda rörelsemönster. Träningspassen involverar även sång och musik.

Kan vara något för dig om: Du älskar att sjunga och gillar sydamerikanska rytmer; du söker en rejält utmanande träningsform.

Pilates

Pilates skapades som en samling övningar för att träna upp precis den sortens styrka som balettdansare och gymnaster behöver för att förebygga skador. Det har blivit en träningsform som är utmärkt för att träna upp den viktiga bålmuskulaturen i mage och rygg. Kan utföras på matta, på en stor pilatesboll, och på särskilda pilatesredskap. Utförs utan musik eller till lugn och rogivande musik.

Kan vara något för dig om: Du vill stärka mage och rygg för att förebygga eller minska kontorsvärk; kompletteringsträna för att förebygga skador om du exempelvis dansar, tränar aerobics, löptränar eller något annat; söker en lugnare träningsform utan ”dunka dunka”. Som en extra bonus får du superbra magträning av just det slag som funkar bäst för att få en plattare mage.

Yoga

vad det är: En uråldrig indisk träningsform som involverar mycket rörlighetsträning och styrketräning med egna kroppen som belastning. Det finns flera olika yogaformer och även om övningarna och rörelsemönstren i grunden är lika, så kan olika yogapass skilja sig åt ordentligt beroende på vilken yogaform man tränar.

Ashtangayoga och de västorienterade varianterna fitnessyoga och poweryoga är relativt intensiva: du svettas och flåsar rejält. Iyengaryoga fokuserar mer på balans och styrka, vilket också är rejält jobbigt men på ett annat sätt. Ofta används olika hjälpredskap som tygklossar, rep med mera. Bikramyoga utövas i väldigt varma rum och innebär att du svettas extremt mycket. Kundaliniyoga är lugn och behaglig, med stort fokus på avslappning och andningsövningar.

Kan vara något för dig om: Oavsett om du gillar intensiv träning eller söker något mer lugnt och behagligt så finns det en yogaform för dig. Till fördelarna hör effektiv träning av hållningsmuskulaturen i bålen och utmärkt rörlighetsträning, vilket kan minska kontorsvärk och göra att du presterar bättre i de olika sporter du utövar.

Annan trendträning

Bosu

Bosu en slags stepupträning kombinerad med core-träning som utförs på en uppblåsbar ”halvboll’ som används på ungefär samma sätt som en stepbräda, med den skillnaden att träningen också innehåller ett rejält balansmoment.

Magdans

delvis tack vare artister som Britney Spears och Shakira är magdans numera superhett. Träna in steg och rörelser som gör dig coolast på dansgolvet samtidigt som du tränar magen på ett annorlunda och effektivt sätt.

Kampsportsinspirerade pass: taebo, fightnfit, BodyCOMBAT, det finns en mängd olika kampsportsinspirerade pass på träningsanläggningarna idag. Bra konditionsträning som också ger spänst. Jättebra sätt att bli av med stress och frustrationer efter en tuff dag på jobbet.